Länsi-Suomen
Rukoilevaisten Yhdistys ry
OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO


Etusivu
Tausta
Toiminta
Lähetystyö
Lehti
Biblia
Buggen postilla
Opetusta
Tilaus
Yhteystiedot
Palaute
Kysymykset
Kysymyksen jättö
Haku
Tulostettava sivu

Kysymyksiä & vastauksia

Jos sinulla on jokin kysymys, joka askarruttaa mieltäsi, voit jättää kysymyksen tästä (nimettömänä). Kysymyksiin vastaa rukoilevaisten pastori TT Timo Laato. Kun kysymykseen on vastattu, sekä kysymys että vastaus lisätään tälle sivulle.

Palautesivun kautta voit jättää kysymyksiä, joihin saat henkilökohtaisen vastauksen eikä niitä lisätä tälle sivulle.

Timo Laato / 19.6.2006:
"Kiitän saamastani rohkaisun sanoista. Kaikkea en ole välittänyt näillä sivuilla eteenpäin, koska olen ymmärtänyt joskus jonkun tietyn viestin henkilökohtaisesti vain minulle osoitetuksi. Samoin jotkut tietyt kysymykset voi olla ehkä parempi käsitellä jossain muussa yhteydessä kuin näillä palstoilla. Käytäntöä koskevat kysymykset, joihin joskus voi olla vaikea vaikuttaa, jos tilanne syntyy nopeasti tai yllättäen, voidaan käsitellä erikseen. Ei ole syytä ruveta pohtimaan niitä liikoja näillä webbisivuilla. Kiitän kaikesta rakentavasta palautteesta."


Kysymykset: 1-200
Kysymykset: 201-400
Kysymykset: 401-600
Kysymykset: 601-800
Kysymykset: 801-1000
Kysymykset: 1001-1200
Kysymykset: 1201-1400
Kysymykset: 1401-1600
Kysymykset: 1601-1800
Kysymykset: 1801-1917

Kysymykset: 815-834, 835-854, 855-874, 875-894, 895-895, 896-915, 916-935, 936-955, 956-975, 976-995

Kysymys 895 Lisätty: 14.7.2010
Siionin virret?
Siionin virret on ruotsalaisten herrnhutilaisten laulukokoelma 1700-luvulta. Herännäispappi Jonas Lagus käänsi ne suomeksi. Herrnhutilaiset taas olivat saksalainen pietistinen liike, joka korosti uudestisyntymistä, Jeesuksen verta ja haavoja.He hyväksyivät joukkoonsa myös muiden kirkkokuntien jäseniä.
Keväisen Herännäislähden pääkirjoituksessa Siionin virret oli kuitenkin luokiteltu luterilaisuuden puhdasoppisuuden tuotteeksi. Toivattavasti kyseessä oli erehdys eikä tahallinen yritys häivyttää rukoilevaisuuden voimakkaasti pietistisiä juuria? Pääkirjoitus jotenkin mielestäni meni ohi rukoilevaisuuden ytimestä, jossa ovat keskeisinä olleet Nohrborgin,
Björkqvistin, Francken, Retziuksen ja Wegeliuksen pietistiset postillat.Puhumattakaan Taulerin ja Bernierin katolisista kirjoista,tai esim. baptistisaarnaajasta John Bunyanista.Rukoilevaisten rakastama Svebiliuksen katekismus on tietysti erittäin luterilaisen puhdasoppinen. Kaikki nämä yhteensä muodastavat seuraavan tilanteen: Rukoilevaisuuden esim. maalikkopuhujien dogmaattinen historia sisältää äärettömän mielenkiintoisen opillisen painotusmoninaisuuden, joissa kuitenkin keskeisinä ovat olleet herätyksen ja uudestisyntymisen korostus Pyhän Hengen vaikuttamina ja ihmisen tietoisesti kokemina tapahtumina. Jopa ääri"evankeliumillinen" Toivo Lainio tapasi sanoa, ettei uudestisyntyminen tapahdu uuninloukkaassa eli ihmisen itse sitä tietämättä.Herätysliikkeen sisällön vaihtaminen toiseksi kuten
esim. herännäisyydessä on tapahtunut vuosisadan kuluessa on hyvin kyseenalaista. Suosittelen kaille Osmo Tiililän Rukoilevaisten kertomaa-kirja lukemista. Siinä edesmenneet maallikot itse kertovat uskonnollisista kokemuksistaan ja uskonopistaan. Myös edellämainittuja postilloja suosittelen säännölliseen käyttöön.
Siunausta päätoimittajalle vaativaan työhön.
Vastaus:
Kiitos asiallisesta kommentista. Tärkeintä on muistaa, että eivät (oikea) pietismi ja (oikea) puhdasoppisuus ole ollenkaan toisiansa poissulkevia korostuksia. Päinvastoin. Ne kuuluvat yhteen. Siksipä en ihan ymärtänyt, miksi Siionin virsiä ei voisi, saisi ja pitäisi tarkastella (myös!) puhdasoppisuuden tuotteena. Mikä niissä esim. on vääräoppista? Rukoilevaisuudesssa käytetään paljon perinteistä luterilaista ja muuta kirjallisuutta. Onneksi! Kaikkea kun kuuluu koetella ja pitää se, mikä hyvää on. Esim. mainitsemasi J.Bunyanin "Kristityn vaellus" on aivan mainio teos - vaikka se on baptistin kirjoittama. Lisäksi rukoilevaisuudessa on luettu paljon muutakin kirjallisuutta kuin nuo mainitsemasi. Tunnustuskirjat ovat yhtenä tärkeänä lukemistona. Samoin Lutherin teokset. Miksi niitä et ole maininnut? Tiililän kirjan lisäksi suosittelen taannoista kaksiosaista sarjaa Herännäislehdessä, jossa edesmennyt Simo Kiviranta käy läpi ansiokkaasti rukoilevaisten käyttämää kirjallisuutta.
Pietismin arviointia vaikeuttaa jatkuva käsitesekaannus. On ollut radikaalipietismiä, kartanopietismiä, kirkon ulkopuolella ja sisäpuolella vaikuttavaa pietismiä, myös luterilaisen kirkon ulkopuolella, muissa kirkkokunnissa vaikuttavaa pietismiä. Ja sitten on lisäksi tämä uuspietismi. Joten lähes joka harhaan löytyy joku pietisti, joka on erehtynyt. Kuitenkin yleistäminen tässä kysymyksessä on kohtalokas virhe. Vanha oikea pietismi ei halveksi oppia. Yhä vielä esim. rukoilevaisuus pitäytyy hyvin tarkkaan oikeaan oppiin. Se ilmenee ehkä parhaiten Raamatun käännöksen käyttämisessä. Biblia on maamme Luther-Bibel. Se pitää sisällään rekisterit, joissa puhdasoppinen luterilaisuus esitetään monin raamattuviittein. Vastaavaa ei ole missään muualla. Kun tämän rinnalle laittaa ne monet itseään puhdasoppisiksi kutsuvat piirit, jotka käyttävät uusinta raamatunkäännösta 1992 (joka ei missään tapauksessa - kuten tunnettua - ole puhdasoppinen), ero on kyllä huomattava. Edelleen kun ajattelen esim. opetusta kasteesta, niin se on Matti Väisäsen kasteteoksen toisen osan mukaan hyvin selkeä juuri rukoilevaisuudessa toisin kuin esim. uuspietismissä ja lestadiolaisuudessa. Samoin ehtoollisessa ollaan hyvin tarkkoja siitä, että torjutaan calvinistinen ja katolinen opetus. Lisäksi en henkilökohtaisesti ole tavannut toista liikettä, jossa esim. pappisviran kunnioitus on niin korkealla kuin rukoilevaisuuden parissa (vaikka tästäkin löytyy poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön). Olen usein sanonut ja sanon jälleen, ettei ole mitään syytä arvostella yleisesti erittelemättä pietismiä. Silloin tehdään suuri vääryys uskon isiä ja äitejä vastaan ja Jumalaa vastaan, joka on maallemme monta ihanaa herätystä pietismin kautta.

Kysymykset: 815-834, 835-854, 855-874, 875-894, 895-895, 896-915, 916-935, 936-955, 956-975, 976-995



Sivuja päivitetty viimeksi 16.7.2019
Sivujen ylläpito: petri salomaPOISTA_TAMA(a)rukoilevaisuus com