Länsi-Suomen
Rukoilevaisten Yhdistys ry
OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO


Etusivu
Tausta
Toiminta
Lähetystyö
Lehti
Biblia
Buggen postilla
Opetusta
Tilaus
Yhteystiedot
Palaute
Kysymykset
Kysymyksen jättö
Haku
Tulostettava sivu

Kysymyksiä & vastauksia

Jos sinulla on jokin kysymys, joka askarruttaa mieltäsi, voit jättää kysymyksen tästä (nimettömänä). Kysymyksiin vastaa rukoilevaisten pastori TT Timo Laato. Kun kysymykseen on vastattu, sekä kysymys että vastaus lisätään tälle sivulle.

Palautesivun kautta voit jättää kysymyksiä, joihin saat henkilökohtaisen vastauksen eikä niitä lisätä tälle sivulle.

Timo Laato / 19.6.2006:
"Kiitän saamastani rohkaisun sanoista. Kaikkea en ole välittänyt näillä sivuilla eteenpäin, koska olen ymmärtänyt joskus jonkun tietyn viestin henkilökohtaisesti vain minulle osoitetuksi. Samoin jotkut tietyt kysymykset voi olla ehkä parempi käsitellä jossain muussa yhteydessä kuin näillä palstoilla. Käytäntöä koskevat kysymykset, joihin joskus voi olla vaikea vaikuttaa, jos tilanne syntyy nopeasti tai yllättäen, voidaan käsitellä erikseen. Ei ole syytä ruveta pohtimaan niitä liikoja näillä webbisivuilla. Kiitän kaikesta rakentavasta palautteesta."


Kysymykset: 1-200
Kysymykset: 201-400
Kysymykset: 401-600
Kysymykset: 601-800
Kysymykset: 801-1000
Kysymykset: 1001-1200
Kysymykset: 1201-1400
Kysymykset: 1401-1600
Kysymykset: 1601-1786

Kysymykset: 401-420, 421-440, 441-460, 461-480, 481-500, 501-520, 521-540, 541-560, 561-580, 581-600

Kysymys 500 Lisätty: 24.2.2007
Millähän Raamatun kohdalla voidaan antaa lupa nais-lehtorin puhua ELI OPETTAA? Sitävastoin selkeästi kielletään puhuminen joka on miesten työ. Nyt ei ole rukouksesta tms. kysymys, joka tuli tehdä vaimojen peitetyin päin.( Siitä ei tietysti saa tehdä lain työtä kuten tunnustuskirjat neuvoo, kuitenkaan ei anna lupaa käydä yli Raamatun opetuksesta.)
Vastaus:
Ei naislehtorin oikeutta saarnata jumalanpalveluksessa voi millään perustella. Olet oikeassa.
Ks. tarkemmin selitystä virkakysymykseen Pieni opas jumalanpalvelukseen - kysymys kirkon virasta.

Kysymys 499 Lisätty: 24.2.2007
Hei! Voisinko saada selkeän vastauksen, että mitä paasto merkitsee kristitylle, ja miten sen tulisi näkyä kristityn elämässä, siis luterilaisen opin mukaan?
Vastaus:
Paasto on ruuasta (joko kokonaan tai osittain) pidättäytymistä. Sen merkityksestä lue pyhästä sanasta itse tosi hieno kohta: luku Jes. 58. Koska luterilaisuus on nimenomaan raamatullisuutta, vastaus on itse asiassa siinä!

Kysymys 498 Lisätty: 24.2.2007
2 Pietarinkirje 2 luku, jakeet 20-22, tarkoittaako tämä luopioita, jotka eivät voi palata enää Jumalan valtakuntaan? (Joskus olen kuullut sanonnan Luopiot, jotka voivat palata ja
luopiot, jotka eivät voi)
Vastaus:
Pietari, joka nämä sanat kirjoittaa, oli itse kerran (tai oikeasti kolmesti!) luopio. Silti hän sai armon palata takaisin. On vakavaa, kun joku luopuu uskosta. Siitä ei tosiaan turhaan varoiteta. Silti ei kenenkään tarvitse vajota epätoivoon: Jeesus kutsuu takaisin!

Kysymys 497 Lisätty: 24.2.2007
Mitä tarkoitatte sanonnalla: uskaltaa rohkeasti seistä Raamatun pyhän ja autuuttavan sanan takana kokonaisuudessaan? Pyhä ja autuuttava Sana, josta Raamattu kertoo on Jeesus Kristus. Mitä rohkeutta se on, että seisoo kokonaisuudessaan hänen selkänsä takana? Turvapaikka aralle syntiselle sieltä löytyy.
Vastaus:
Kyllä se vaan rohkeutta kysyä seistä Jumalan sanan takana. Itsehän Jeesus kehottaa ottamaan ristinsä ja seuraamaan häntä. Jokainen sen tietää, että Raamatun sanan vakavasti ottava kristitty joutuu usein tai siis aina enemmän tai vähemmän vainottavaksi. Lue 2. Tim. 3:12. Lisäksi ei Kristusta saa erottaa Raamatun sanasta. Kristus on itse se lihaksi tullut Sana, josta erityisesti Johanneksen evankeliumi puhuu. Olet täysin oikeassa, että juuri tämä sana antaa syntiselle turvapaikan ja ihanan taivastoivon. Juuri siksi siitä "pyhästä ja autuuttavasta sanasta" ei halua luopua, ei vaikka maailma vainoaa ja perkele ahdistaa.

Kysymys 496 Lisätty: 21.2.2007
Onko radiolähetysjärjestö sanansaattajat tunnustusrintamaan kuuluva, käsittääkseni siellä oli haastateltu ulkomaalaista "rohkeaa vanhaa naista" (70v) joka oli opiskellut..papiksi.
Vastaus:
Kyllä radiolähetysjärjestö Sanansaattajat on tässä asiassa hiukan tuuliajolla. Ei ole uskallettu rohkeasti seistä Raamatun pyhän ja autuuttavan sanan takana kokonaisuudessaan. Pakko se on tunnustaa, vaikka näillä sivuilla en haluakaan olla sättimässä toisia. Mutta kun kerran tässä on lähdetty väärille teille, niin se on vääräksi sitten myös julistettava.

Kysymys 495 Lisätty: 21.2.2007
Tervehdys: Minua on askarruttanut raamatun sana, vaimo peittäköön päänsä enkelein tähden, kun hän rukoilee profeteeraa ym. ja sana aina tulee rukoilla eikä väsyä. Kuitenkin vaimot kulkevat kirkossa ja seurakunnan tilaisuuksissa avopäin. Kuvastaako tämä tapa kristillisyyttä vai olenko ymmärtänyt sanan väärin . Puuttuuko todellinen kristillisyys lähes kokonaan, muistan ajan jolloin nuorilla niinkuin vanhoilla oli päät peitettynä, onko tämä maallistumisen merkki?
Vastaus:
Tässä asiassa viittaan aikaisempiin vastauksiini.
Ks. kysymykset 183, 248 ja 294.

Kysymys 494 Lisätty: 16.2.2007
Minua askarruttaa kysymys rukouksesta. Joku sanoo, että Isä meidän-rukous riittää onko näin? Itselläni ja monella muulla on
rukouskirja, johon merkitsemme aiheet. Itselläni on pyynnöt-kiitokset-ylistys-osastot. Ehkä Raamatun sanoin rukoileminen on parhainta rukoilemista? Vaikkapa Psalmien sanoin?
Vastaus:
No joo, kyllä tavallaan on näin. Isä meidän-rukous riittää. Se pitää sisällään kaiken, mitä voimme rukoilla. Kuitenkaan ei ole väärin käyttää rukouskirjoja ja -muistikirjoja. Ne ovat tarpeen ja ihan välttämättömiäkin! Isä meidän-rukous ohjaa meidät juuri rukoilemaan ajankohtaisten asioitten puolesta ja nämä siis itse asiassa sisältyvät Isä meidän-rukoukseen. En näe yhtään mitään ristiriitaa tässä. Jatka Isä meidän-rukouksen rukoilemista ja jatka muitten rukousten rukoilemista. Kun rukoilemme Hengessä taivaallista Isäämme, on kyse samasta asiasta!
Raamatun sanat ja varsinkin psalmit ohjaavat meitä aina oikeaan rukoukseen. Silti käytä vaan omiakin sanoja. Armon ja rukouksen Henki niitä synnyttää sinun sydämessäsi.
Ja mielelläni liittäisin itsenikin ja perheeni rukouksiisi! On valtavaa saada olla esirukouksen kohteena. Vanhurskaan rukous voi niin paljon, koska siinä turvaudutaan Kaikkivaltiaaseen.

Kysymys 493 Lisätty: 13.2.2007
Mitä ajattelet pornografiasta? Entä antaako Raamattu siihen jotain vastauksia? (käsittääkseni pornografia sana tarkottaa haureutta, eikö?)
Vastaus:
Pornografia on naisen ja miehen ihmisarvon halventamista. Se ei vastaa lainkaan sitä seksuaalisuuden ihannetta, jonka Jumala on tarkoittanut toteutuvaksi avioliitossa. Raamattu kieltää kaiken 6. käskyn vastaisen toiminnan.

Kysymys 492 Lisätty: 13.2.2007
miten suhtaudutte ehkäisyyn. Esim. lestadiolaiset sanovat että taivaassa kysytään 1-3 -lapsiselta, muuten ehkäisseeltä vaimolta (miksei mieheltä??) että "missä sinun puuttuvat ehkäistyt 20-30 lastasi ovat?"

Terve nainenhan ehtii 17-47 -vuotiaana saada luonnollisin keinoin 20-30 lasta.
Vastaus:
Lapset ovat Herran lahja, sanoo Raamattu. Avioliittoon kuuluvat lapset, jos niitä suodaan. Ei siis ole oikein jatkuvasti lykätä lasten saamista esim. jonkun elintason saavuttamiseksi.
Tarkemmin ehkäisystä Raamattu ei opeta. Täysin selvää on, että kaikki sellaiset ehkäisykeinot (esim. kierukat, katumuspillerit tai erilaiset "lääkeaineet"), joissa tuhotaan jo hedelmöittynyt munasolu, ovat väärin. Jumalan luomaa elämää kuuluu suojella. Muunlaiseen ehkäisyyn ei Raamattu ota epäsuorastikaan kantaa. Mainitsemaasi kysymystä ei taivaassa kysytä eikä käsittääkseni vastaa monien lestadiolaistenkaan opetusta.

Kysymys 491 Lisätty: 13.2.2007
Jos synnin takia on aina JONKUN kuoltava, niin todella tämä juttu on hullutus.
Jumala rakastaa raamatun mukaan kuin isä, enemmän kuin maallinen isä. Silti maallinen isä voi antaa lapselleen anteeksi ilman verenvuodatusta tai sijaiskärsimyksiä...
Mitä enemmän kristinuskon opetusta kuulen, sitä enemmän vakuutun siitä, että kristinuskon opettama Jumala ei todellakaan ole rakkaus.
Vastaus:
Olet vain osittain ymmärtänyt, mitä tarkoittaa, että Jumala on rakkaus. Ajattelet, että hänen rakkautensa "lyö laudalta" hänen oikeudenmukaisuutensa ja pyhyytensä ilman muuta, "tuosta vaan". Näin ei ole asian laita. Et ole vielä lainkaan ymmärtänyt, mitä tarkoittaa Jumalan pyhyys. Jumala ei voi katsoa sormiensa läpi, kun hänen pyhä tahtonsa rikotaan. Sellainen synti tai sellaiset synnit on sovitettava. Jumala lakkaisi olemasta Jumala, jos hän lakkaisi olemasta pyhä ja oikeudenmukainen, joka rankaisee sitä pahuutta, joka on hänen tahtoansa vastaan. Rakkaudessaan Jumala ei kuitenkaan tahtonut rangaista meitä vaan rankaisi ainokaista Poikaansa, jotta me saisimme häneen uskomalla syntimme anteeksi ja pääsisimme taivaaseen. Juuri tässähän on ja tätä on Jumalan rakkaus: Hänen pyhyytensä ja oikeudenmukaisuutensa vaatimukset tulevat täytetyksi Jeesuksen ristinkuolemassa. "Ulkopuolella" ristin ei ole pelastusta. Et sinäkään voi pelastua turvaamatta Herraan Ristiinnaulittuun, Vapahtajaasi Jeesukseen.

Kysymys 490 Lisätty: 9.2.2007
ööh. En ole alkuperäinen kysyjä, mutta... siis mihin sitten perustuu se, että ilman verenvuodatusta ei ole anteeksiantoa??? Sanoisin että aika outo ajatus.
Kyllä ihmiset antavat toisilleen anteeksi ihan ilman verenvuodatustakin, eikä siinä totisesti ainakaan ei-uskova mitään Kristuksen kuolemaa pohdi.
Vastaus:
Hyvä kysymys. Raamatun mukaan synti on aina kuolemanvakava asia. Se on majesteettirikos Jumalaa vastaan. Siitä seuraa aina rangaistus. "Synnin palkka on kuolema." (ks. Room. 6:23). Siksi synnintekijän puolesta on jonkun kuoltava. VT:n aikana uhrit muistuttivat tästä. UT:n aikana Jeesus kävi kuolemaan meidän puolestamme ja otti siten kantaakseen meidän rangaistuksemme. Uskomalla Jeesukseen olet vapaa rangaistuksesta ja iankaikkisesta kuolemasta ja pääset taivaaseen.

Kysymys 489 Lisätty: 9.2.2007
ensinnä haluan kiittää aikaisemmista vastauksista minulle länsi-suomen rukoilevaisuus oli aiemmin vieras ja tuntematon mutta näiden sivujen kautta olen saanut teistä myönteisen käsityksen
on hyvä asia että luette sanaa postillasta ja pidätte yllä muitakin perinteitä vallalla tuntuu olevan käsittämätön suvaitsemattomuus teitä perinteisestä uskostanne kiinipitäviä kohtaan kyllä kirkossta täytyy löytyä siaa myös teille ilman että vaaditaan vesittämään tai tasapäistämään omaa uskoa asioilla näyttää olevan kaksi puolta teitä syyttävät suvaitsemattomuudesta ja ahdaskatseisuudesta tahot jotka ovat suvaitsemattomia ja ahdaskatseisia teitä kohtaan....
uskon että teillä on hyvin tärkeä tehtävä arvojen ja perinteen säilyttäjinä varsinkin näinä globaalin pikaruoka-ja coca cola kulttuurin aikoina jolloin uskonkin täytyy olla koreaan pakettiin kääritty elämys joka pikaisesti nautitaan kilvoittelu on epämuodikasta tässä kiireisessä nautintoa ja välitöntä tyydytystä hakevassa maailmassa
siksi en näe tarvetta ryhtyä muuttamaan hyviksi ja rakkaiksi tuntemianne perinteitä
kuten kirjoituksesta voit päätellä en ole kovin korkeasti koulutettu mutta työtä tehdessä tulee ajatelleeksi asioita
kysymykseni olisi että kuinka te pyhitätte lepopäivän onko kaikki työ mahdollisuuksien rajoissa pantu syrjään
ja missä ammateissa tuntemasi herännäisnuoret työskentelevät ei varmaankaan baarimikkoina tms...
Vastaus:
Kysymykseen lepopäivän pyhittämisestä olen vastannut kysymyksessä 443. Toivottavasti tästä saat apua oman pyhäpäivän viettoosi!
Sitten vielä kysmykseen eri ammateista. En tosiaan tunne ketään rukoilevaisnuorta, joka toimisi baarimikkona tai dj:nä. Moneen ammattiin kristityn kelpaa mennä hyvällä omallatunnolla, mutta tietyt ammatit varmaan voivat tuntua rasittavilta, jos joutuu koko ajan ristiriitaan sisimpänsä kanssa. Onneksi on vapaassa maassa vapaus valita myös työpaikkaansa. Vallitkoon kuitenkin ammatinvalinnassa kristityn vapaus Raamatun sekä elävän uskon luomissa rajoissa.

Kysymys 488 Lisätty: 9.2.2007
Pyhän Hengen pilkka:Olen käsittänyt sen näin:Jos tietoisesti ja tahallisesti väittää Jumalan toimintaa paholaisen toiminnaksi,esim kun on kyseessä herätys ja nousee sitä vastaan.ja arka tunto Jumalan sanan edessä katoaaja ihminen ei välitä enää mitään pelastuksestaan.Onko käsitykseni oikea?
Vastaus:
Joo, olet oikeassa. Voit katsoa ja lukea vastauksen kysymykseen nro 21.

Kysymys 487 Lisätty: 1.2.2007
Miksi Vanhassa testamentissa uhrattiin eläimiä syntien anteeksiantamiseksi? Miksi Jumala vaati sitä ja mitä "hyötyä" siitä oli?
Vastaus:
Eläinten uhraaminen oli muistutus siitä, että ilman verenvuodatusta ei ole anteeksiantamusta. Siten ne viittasivat Kristuksen tulevaan uhriin. Lue erityisesti Hebr. 10:1-18.

Kysymys 486 Lisätty: 1.2.2007
Onko kristitty saanut erityisen armolahjan, jos hän mielellään heti tai milloin tahansa jättäisi tämän elämän ja jatkaisi Kristuksen luona? Vai kuuluuko tämä jokaisen kristityn `peruspakettiin`? Voiko olla sellainen armolahja, että on poikkeuksellisen vahva ylösnousemususko?
Vastaus:
Kyllä kaikki hengellinen anti on Jumalan erityistä lahjaa meille. Lue Jaak. 1:17. Sinulla taitaa olla aivan samanlainen mieli kuin apostoli Paavalilla. Lue Fil. 1:23. Ei kaikilla kristityillä ole varmaankaan näin vahvaa toivoa. Kiitetään Herraa, että sinulle, ystävä, on suotu halu taivaallisiin!

Kysymys 485 Lisätty: 1.2.2007
Ensiksi kiitos hyvistä sivuista! Mietityttää miksi naispappeus asia on koko ajan niin paljon tapetilla? Tietysti onhan asia hyvin ajankohtainen, ja koskee aikaamme, jossa elämme. Naispappeus on Jumalan sanan vastaista, jota vastaan on taisteltava, mutta puututaanko nykyisin enää ollenkaan muihin epäkohtiin?

Suomen luterilainen kirkkohan on täysin rappiolla. Jumalan Sanaa ovat ihmiset muokanneet miten sattuu, mm. uudet Raamatun käännökset. Avioliittoa ei pidetä ollenkaan arvossa, vihitään eronneita ja avoliittokin tuntuu olevan täysin hyväksyttävää. On vain ajan kysymys milloin aletaan siunaamaan homopareja. Nykykirkossa ei enää puhuta todellisesta kristillisyydestä, synnistä ja sen tunnosta, helvetistä, viimeisestä tuomista, mikä on hirmuinen ellei todella sydämessään usko Jeesukseen. Jeesuksestakin varmasti usein saarnataan varsin kevyesti, eikä meidän syntisten ihmisten ainoana Vapahtajana. Puhtaasta Jumalan Sanasta on ev.lut. kirkossamme luovuttu ja tulokset ovat varsin näkyviä ja myöskin erittäin surullisia. Itse en näe, että kirkkomme nousisi tästä tilasta missä se nyt on. Ajat menevät koko ajan vain huonompaan suuntaan. Kunpa pian saisimme olla taivaassa, kunpa Jeesus tulisi pian!
Vastaus:
Olet mielestäni oikeassa arvioidessasi nykykirkon tilaa. Eipä ole tuohon oikeastaan lisättävää. Varmaan meidän olisi hyvä myös oppia samanaikaisesti kiittämään Herraa siitä kaikesta hyvästä, mitä hän on antanut meille. Olemme saaneet kasteen, meillä on oikeus käydä kirkossa ja valita apostoliset jumalanpalvelukset, sanaa on yllin kyllin ainakin hyvissä kirjoissa ja Raamatussa, päivittäin saamme jokapäiväisen leipämme ja veriruskeat syntimme anteeksi, päämäärä on taivas ja Jeesus on luvannut olla matkakumppanimme joka hetki. Opetellaan kiittämään hyvää Jumalaa hänen hyvyydestään - ja sitten suositelkaamme myös toisille iloista, vakaata ja tunnustuksellista kristillisyyttä.

Kysymys 484 Lisätty: 26.1.2007
Luin Paavalin toista kirjettä Timoteukselle ja siellä kerrottiin, että nainen tulee autuaaksi lasten synnyttämisen kautta. En oikein ymmärtänyt, mitä sillä tarkoitetaan? Miksi ennen vanhaan naisen ajateltiin olevan saastainen synnyttämisen jälkeen ja hänet piti ottaa jollakin erityisellä toimituksella takaisin seurakuntaan? Perustuuko se juuri tuohon timoteuksen kirjeen kohtaan?
Vastaus:
Tuo Paavalin kirjeen kohta on selitetty tarkemmin näillä sivuilla. Ks. pientä opasta vanhan käsikirjan jumalanpalvelukseen (lopussa on liite kirkon virasta ja 1. Tim. 2 selitys tässä yhteydessä).
Luulen, että tuo aika vanha tapa ottaa synnyttänyt vaimo "takaisin" seurakuntaan juontaa juurensa pikemminkin VT:n eri säädöksistä, ja näitä on sitten soveltuvin osin käytetty hyväksi kirkon piirissä.

Kysymys 483 Lisätty: 26.1.2007
millaista toimintaa rukoilevaisilla on länsi-suomen herännäisalueen ulkopuolella esim tampereella tai helsingissä?
pidän hyvin suuresti teidän tavastanne lukea ja sisäistää sanaa
onko sinulla itselläsi mitään päivittäistä lukutuokiota tai muuta menetelmää jolla sanaa opiskelet?
millaiset elämäntavat heränneillä nuorilla on raittius luonnollisesti on osa sitä mutta entä harrastukset ja muu ajanviete esim urheilu tai kuntosali uinti jne
onko länsi-suomen rukoilevaisuus samalla tavalla talonpoikaisherätys kuin savon ja pohjanmaan körttiläiset
mikä ero on itä-ja länsi-suomen rukoilevaisilla
kiitos jo etukäteen
Vastaus:
Rukoilevaisten toiminnasta: seuroista ja raamattupiireistä jms voi lukea kohdasta toiminta. Pääosa toiminnastamme suuntautuu erityisesti Länsi-Suomeen.
Itse opiskelen sanaa lukemalla. Se on paras tapa! Aloitan päivän Raamatun alkukielten opiskelulla. Luen lyhyen pätkän Biblia Hebraicaa ehkä kommentaarin kera. Sitten jatkan Novumilla kreikankielistä Uutta testamenttia. Usein silmäilen myös jotain selitysteosta. Jos olen matkoilla tai leireillä tai muuten menossa, tämä erinomainen tapa valitettavasti jää muiden kiireiden alle. Kuitenkin pyrin lukemaan kreikaksi UT:a päivittäin ja niin, että se menee ainakin vuodessa kerran läpi.
Rukoilevaisnuorten elämäntavat ovat kristityille sopivat. Ei ole lupa ryypätä. Kuntoilu kuuluu hyveisiin. Ainakin itse olen siihen hurahtanut. Suosittelen lämpimästi.
Rukoilevaisuus on vanha maallikkoliike ja siinä mielessä hyvinkin "talanpoikaismainen". Tiettyä sukulaisuutta löytyy kyllä vanhaan körttiläisyyteen (uudempi taitaa olla melko maallistunutta).
Itä-Suomen ja Länsi-Suomen herätyksillä on eroa ainakin se noin 100 vuotta ja sitten noin 500 km. Hengellisesti uidaan samassa armon meressä.

Kysymys 482 Lisätty: 26.1.2007
Lapsuudessani luin 33-38 Raamattua, nyt vanhempaa. Olen hämmästellyt 38 painoksen Jaakobin kirjeen kohtia, että sittenkinkö me teoista vanhurskautetaan? Myös Roomalaiskirj. 38. sanoo että Aabraham uskoi Jumalaa ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Vanha Raamattu toteaa.: uskoi Jumalaan. Väittääkö uudempi salaisesti uskon teoksi...
Vastaus:
Enpä uskoisi näiden kohtien valossa, että vanha käännös 1933/1938 sanoisi uskoa teoksi. Kysymys Jaakobin kirjeestä on aika haastava. Biblian esipuhe on hyvin valaiseva tässä suhteessa.

Kysymys 481 Lisätty: 24.1.2007
onko heränneitten isien kirjoina julkaistuja seurapuheita tai kirjoituksia enää mistään saatavissa ja mistä?
painetaanko biblia nykyään vanhoilla fraktuurakirjaimilla vai nykyaikaisilla?
olen huomannut että fraktuura on pienellä harjoittelulla täysin luettavaa ja ymmärrettävää mutta alkuun hieman työlästä lukea
onko nykykäytäntö lukea ja painaa vanhaa tekstiä painettuna nykyaikaisilla kirjaimilla vai pitäydytäänkö vanhaan?
millainen on nykyään länsi-suomen heränneiden rukouselämä
rukoillaanko yhtä antaumuksella kuin entisinä aikoina jolloin lukemani perusteella ei ryhdytty mihinkään ennenkuin rukoiltiin herran siunausta kulloisellekkin työlle
Vastaus:
Näitä tuotteita voi kysellä Pirkko Olinilta (p. 02-6376 297, toimitusPOISTA_TAMA(a)rukoilevaisuus com)tai seurojen yhteydessä eri ihmisiltä. Myös antikvariaateista kannattaa kysellä.
Nykyisin kirjat painetaan (lähes poikkeuksetta) aivan tavallisilla kirjaimilla (ei fraktuuralla).
Oppimasi rukouskäytäntö on oikein hyvä. Pidä siitä kiinni. Itse en osaa arvioida kovin tarkkaan, kuinka toiset rukoilevat kammiossaan (Jeesuksen esimerkin mukaisesti (Matt. 6:6)).

Kysymykset: 401-420, 421-440, 441-460, 461-480, 481-500, 501-520, 521-540, 541-560, 561-580, 581-600



Sivuja päivitetty viimeksi 28.11.2017
Sivujen ylläpito: petri salomaPOISTA_TAMA(a)rukoilevaisuus com