Länsi-Suomen
Rukoilevaisten Yhdistys ry
OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO


Etusivu
Tausta
Toiminta
Lähetystyö
Lehti
Biblia
Buggen postilla
Opetusta
Tilaus
Yhteystiedot
Palaute
Kysymykset
Kysymyksen jättö
Haku
Tulostettava sivu

Kysymyksiä & vastauksia

Jos sinulla on jokin kysymys, joka askarruttaa mieltäsi, voit jättää kysymyksen tästä (nimettömänä). Kysymyksiin vastaa rukoilevaisten pastori TT Timo Laato. Kun kysymykseen on vastattu, sekä kysymys että vastaus lisätään tälle sivulle.

Palautesivun kautta voit jättää kysymyksiä, joihin saat henkilökohtaisen vastauksen eikä niitä lisätä tälle sivulle.

Timo Laato / 19.6.2006:
"Kiitän saamastani rohkaisun sanoista. Kaikkea en ole välittänyt näillä sivuilla eteenpäin, koska olen ymmärtänyt joskus jonkun tietyn viestin henkilökohtaisesti vain minulle osoitetuksi. Samoin jotkut tietyt kysymykset voi olla ehkä parempi käsitellä jossain muussa yhteydessä kuin näillä palstoilla. Käytäntöä koskevat kysymykset, joihin joskus voi olla vaikea vaikuttaa, jos tilanne syntyy nopeasti tai yllättäen, voidaan käsitellä erikseen. Ei ole syytä ruveta pohtimaan niitä liikoja näillä webbisivuilla. Kiitän kaikesta rakentavasta palautteesta."


Kysymykset: 1-200
Kysymykset: 201-400
Kysymykset: 401-600
Kysymykset: 601-800
Kysymykset: 801-1000
Kysymykset: 1001-1200
Kysymykset: 1201-1400
Kysymykset: 1401-1600
Kysymykset: 1601-1800
Kysymykset: 1801-1923

Kysymykset: 265-284, 285-304, 305-324, 325-344, 345-345, 346-365, 366-385, 386-405, 406-425, 426-445

Kysymys 345 Lisätty: 1.4.2006
Kysyin jo aiemmin predestinaatiosta ja vastasit ihan lohdullisesti ja maltillisesti. Nyt paneuduin asiaan tarkemmin. Luin asiantuntevaa tekstimateriaalia ja rukoilin, että tämä asia kirkastuisi minulle niin paljon kuin mahdollista ja sen verran kuin on tarpeellista. En haluaisi kuormittaa liikaa palstaa yhdellä aiheella, joten toivon, että tämän jälkeen asia olisi minun kohdalta riittävän selvä.

Suosittelen jokaiselle asiaa pohtivalle luettavaksi näitä:

1) http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t11.html (tiivistelmä)
2) http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/11.html (täydellinen selitys)
3) Franz Pieper: Kristillinen dogmatiikka s. 565-582.

Haluan nyt varmistaa, että olenko ymmärtänyt asian oikein. Pyrin esittämään asian hyvin yksinkertaisesti ja selkeästi:

Jumala on määrännyt tiettyjen yksilöiden iankaikkisen kohtalon, joka on taivaan ilo. Mikään ei voi muuttaa tuota säätämystä. Se, jonka kohtalo on ikuinen elämä, ei voi joutua kadotukseen. Kaikki tapahtuu välttämöttömyyden pakosta ja kuitenkaan ketään ei pakoteta, sillä Jumala evankeliumin välityksellä saa aikaan meissä mielenmuutoksen. Vallitsee tavallaan tällainen paradoksi: kaikki tapahtuu välttämättä ja kuitenkaan kenestäkään ei tunnu, että hänet olisi pakotettu, jopa päinvastoin moni ajattelee, että heillä on vieläpä vapaa tahto.

Tämä valinta on tapahtunut Kristuksessa. Jumalan valinnasta ikuisuudessa on siis seurauksena se, että ne, jotka hän on edeltämäärännyt taivaaseen, ne hän kutsuu evankeliumin välityksellä, antaa synnit anteeksi uskon kautta armonvälineiden yhteydessä, pyhittää ja varjelee uskossa. Sekin, että ihminen ei karta armonvälineitä avoimesti ja halveksi niitä, vaan on passiivisena niiden vaikutuksen alaisena ja tulee kääntymykseen, on Jumalan ikuisuudessa tekemän valinnan seurausta. Valinnan seurauksena myös tietyn yksilön kääntymyksen tarkka aika ja hetki on määrätty.

Tällä opilla on kaksi tarkoitusta:

1) tehdä tyhjäksi kaikki sellaiset ajatukset, että meissä itsessämme olisi jotain hyvää, ansiollista tai myötävaikuttavaa, jonka perusteella olemme valitut (jopa sekin on Jumalan armoa ja valinnan seurausta, että emme torju armonvälineitä). Meidän sydämen asenteemme, suhtautumisemme tai ylipäätäänsä mikään meistä peräisin oleva ei
ole valintamme ja pelastumisemme syy.

2) vahvistaa se tosiasia, että kristillinen kirkko välttämättömyyden pakosta (mielenmuutoksen kautta ilman tukasta vetämistä) pysyy maailman loppuun asti, koska Jumala on säätänyt pelastuvien kohtalon etukäteen ja mikään ei voi tuota säätämystä muuttaa. Tämän tarkoitus on kirkastaa Jumalan kunniaa.

Ihminen pelastuu siis yksin Jumalan armosta iankaikkisen valinnan perusteella, jonka seuraukseen kuuluu evankeliumin kutsu, uskon lahja, vanhurskautus, pyhitys ja uskossa varjeltuminen. Jos ihminen joutuu kadotukseen, niin syy on hänen itsensä. On hyväksyttävä tämä paradoksi: kääntymys on kokonaan Jumalan työ ja kuitenkin ihminen on vastuussa, jos hän on matkalla kadotukseen. Ihmisen vastuu tulee esiin suhteessa armonvälineisiin. Jos hän tukkii korvat evankeliumilta, niin hän on itse vastuussa. Jos hän ei tuki korvia, niin kääntymys on Jumalan ansiota ja sen seurausta, että kyseinen henkilö on valittu ikuista elämää perimään.

Olenko mielestäsi oikeilla linjoilla vai olenko päätellyt liian rohkeasti?
Vastaus:
Voit vielä lukea Bibliasta
Lutherin esipuheen Roomalaiskirjeeseen (kohta, jossa hän pohtii tarkemmin, miksi Paavali ensin kirjoittaa luvut 1-8 ja vasta sen jälkeen luvut 9-11).
Siinä uskonpuhdistaja valoittaa oivallisesti, miksi on tärkeätä pysyä ilmoitetussa Raamatun sanassa, jonka mukaan Jumala tahtoo, että kaikki pelastuisivat ja että kaikille julistetaan valtaisaa evankeliumia. Valinnasta emme koskaan täällä ajassa pääse täysin yksityiskohtaiseen selvyyteen. Se on täysin varmaa, että "meidät on valittu Kristuksessa" ja Kristukseen turvaavat ovat siis "ne valitut".
Selvityksesi oli varmaan tämän palstan lukijoille avuksi. Kiitos.

Kysymykset: 265-284, 285-304, 305-324, 325-344, 345-345, 346-365, 366-385, 386-405, 406-425, 426-445



Sivuja päivitetty viimeksi 16.9.2019
Sivujen ylläpito: petri salomaPOISTA_TAMA(a)rukoilevaisuus com