Länsi-Suomen
Rukoilevaisten Yhdistys ry
OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO


Etusivu
Tausta
Toiminta
Lähetystyö
Lehti
Biblia
Buggen postilla
Opetusta
Tilaus
Yhteystiedot
Palaute
Kysymykset
Kysymyksen jättö
Haku
Tulostettava sivu

Kysymyksiä & vastauksia

Jos sinulla on jokin kysymys, joka askarruttaa mieltäsi, voit jättää kysymyksen tästä (nimettömänä). Kysymyksiin vastaa rukoilevaisten pastori TT Timo Laato. Kun kysymykseen on vastattu, sekä kysymys että vastaus lisätään tälle sivulle.

Palautesivun kautta voit jättää kysymyksiä, joihin saat henkilökohtaisen vastauksen eikä niitä lisätä tälle sivulle.

Timo Laato / 19.6.2006:
"Kiitän saamastani rohkaisun sanoista. Kaikkea en ole välittänyt näillä sivuilla eteenpäin, koska olen ymmärtänyt joskus jonkun tietyn viestin henkilökohtaisesti vain minulle osoitetuksi. Samoin jotkut tietyt kysymykset voi olla ehkä parempi käsitellä jossain muussa yhteydessä kuin näillä palstoilla. Käytäntöä koskevat kysymykset, joihin joskus voi olla vaikea vaikuttaa, jos tilanne syntyy nopeasti tai yllättäen, voidaan käsitellä erikseen. Ei ole syytä ruveta pohtimaan niitä liikoja näillä webbisivuilla. Kiitän kaikesta rakentavasta palautteesta."


Kysymykset: 1-200
Kysymykset: 201-400
Kysymykset: 401-600
Kysymykset: 601-800
Kysymykset: 801-1000
Kysymykset: 1001-1200
Kysymykset: 1201-1400
Kysymykset: 1401-1600
Kysymykset: 1601-1786

Kysymykset: 201-220, 221-240, 241-260, 261-280, 281-300, 301-320, 321-340, 341-360, 361-380, 381-400

Kysymys 300 Lisätty: 10.1.2006
Kuinka monta kannattajaa Rukoilevaisuudella on kaiken kaikkiaan?
Vastaus:
Vaikea sanoa. Virallisia listoja ei ole.
Kesäseuroissa käy n. 1 000 (eri) sanakuulijaa.
Lehden levikki on pikkuisen päälle 1 000.
Näistä luvuista voi saada jotain suuntaa.

Kysymys 299 Lisätty: 10.1.2006
Moi! voisitko kertoa miten eri kirkot suhtautuvat eutanasiaan?
Kiitos paljon!
Vastaus:
Kirkkojen suhtautuminen on kielteinen. Maallistumisen myötä jotkut kirkot etenkin länsimaissa ovat (tässäkin kysymyksessä) ruvenneet kyselemään enemmän yleistä mielipidettä kuin Raamattua. Siksi on mahdollista, että jossakin kirkkokunnassa "virallinen" kanta on myönteinen.

Kysymys 298 Lisätty: 10.1.2006
Olen lukiolainen tyttö ja teen esitelmää aiheesta kristinuskon suhtautuminen eutanasiaan. Olisi todella iso apu jos voisit lyhyesti kertoa tästä.
Vastaus:
Kristinuskon suhtautuminen aktiiviseen eutanasiaan on ehdottoman kielteinen. Ketään ei saa ehdoin tahdoin tappaa. Sen kieltää 5. käsky.
Kenenkään elintoimintoja ei tarvitse "väkisin" koettaa ylläpitää lähes loputtomiin. Ihmiselle täytyy uskaltaa antaa oikeus kuolla luonnollisesti. Tämä on kuitenkin ihan eri asia kuin tappaa joku ennen aikojaan.

Kysymys 297 Lisätty: 10.1.2006
Kummitätini kanssa lauloimme vuosikausia iltaisin virttä "Me sinua Kriste kiitämme o rakas Vapahtajamme .... nyt aamen aamen päätökses enkelit suojelukseks'". Kummitätini on jo kuollut, mutta virsi on mielessäni ja haluaisin tietää mistä voisi löytyä siihen sanat. Melodia on selkeästi mielessäni. Onkohan kyse edes oikeasta virrestä vai onko se itse keksitty.
Vastaus:
Virsi on vanhan virsikirjan virsi numero 372. Alla on sanat.
Sävelmä löytyy LSRY:n julkaisemasta koraalikirjasta, jos tarvetta on.

372.Me sinua, Kriste, kiitämme, O rakas Vapahtajamme! Kuin tänäpän' meit' suojelit, Kautt' enkeleittes varjelit.
2. Me panem' maata vuoteellem', Ja hartaast' sinua rukoilem' Ann' anteeks' kaikk', kuin rikott' on, Meit' saata Isäs suosioon.
3. Ann' enkelis oll' vartijanam', Ja karkottaa pois vainoojam', Kuin vahingoittaa pyytelee, O Herra, meitä varjele.
4. Tulen ja veden vaarasta, Ja kaikest' pahast' pelasta; Sinun nimees me turvaamme, Ja itsem' haltuus annamme.
5. Meitä verelläs lunastit, Ja lapsikses' meit' omistit, Sinull' eläm' ja kuolemme, Ja omas aina olemme.
6. Nyt amen, amen, päätökseks', Suo enkelis suojelukseks'; Me maata lepoon menemme, Jeesuksen nimeen nukumme.

Kysymys 296 Lisätty: 2.1.2006
Mitä sana Rukoilevaisuus merkitsee?
Vastaus:
Rukoilevaisuus viittaa rukouksen keskeiseen merkitykseen niin kristinuskossa yleensä kuin rukoilevaisuudessa erityisesti.
Herätystä alettiin kutsua rukoilevaisuudeksi, koska heränneet kristityt rukoilivat paljon ja yleensä polviltaan. Tämä tapa rukoilla on yhä tänään käytössä rukoilevaisuudessa. Siitä se nimi.

Kysymys 295 Lisätty: 30.12.2005
Tekeekö Biblia (1776) tutkimusten perusteella enemmän oikeutta alkukielelle?
Vastaus:
Biblian käännösratkaisut seuraavat uskonpuhdistajan M. Lutherin käännösratkaisuja. Tekstiuskollisuudessa on Biblian käännöksen voima. Uusimmassa käännöksessä tulee väkisin läpi liberaalien teologien omia käsityksiä ja tulkintoja.

Kysymys 294 Lisätty: 27.12.2005
Kysymyksissä (kysymys 248) on käsitelty ulkonaisiakin asioita. Pään peittäminen...värjäys ym. Raamattu puhuu kylläkin näköjään suoraan vaimojen pään peittämisestä uskovien kokoontuessa. Eihän silloin tarvitse niinkään katsoa tunnustuskirjojen tms. "tulkintaan", vaikka asia onkin ulkonainen...? Kysehän on Jumalan kunnioittamisesta, ei kuitenkaan lain teosta. Ottaen huomioon myös Raamatun kohdat elämän koreilusta kyllä siihen taitaa hiusten luonnoton värjääminenkin liittyä. Tällaisista puhuttaessa korostan : ei lain vaatimuksina vaan Jumalan rakkaudesta vuotavina, mikä Raamatun sanomaan sisälle sopii.
Vastaus:
Halusin aikaisemmassa vastauksessa suurella mielihyvällä viitata Tunnustuskirjojen näkemykseen. Minusta se on hyvä tiedostaa sekä huomioida tarkkaan näiden po. asioiden käsittelyssä. Vallitkoon silti kristityn vapaus. Sitähän luterilaiset isätkin opettivat ja tarkoittivat.
Hiusten värjäyksestä raamattu ei puhu suoraan. Siksi on viisasta jättää oma kanta (taka)lukkoon lyömättä. Siten ymmärrän kysyjän tarkoituksen hänen korostaessaan, että elämän koreiluun "TAITAA hiusten luonnoton värjääminenkin liittyä". Varmoja emme kaiketi voi olla. Paljon riippuu sydämen asenteesta.

Kysymys 293 Lisätty: 27.12.2005
Minut on pyydetty sylikummiksi parin päivän kuluttua ja en ole ikinä aiemmin (paitsi kun minut itseni on kastettu)ollut ristiäisissä. Eli mitä perinteitä ristiäisiin kuuluu? Mitä sylikummi tekee ristiäisissä, muuta kuin lupautuu kummiksi ja pitää lasta koko/osan(?) seremoniasta, paitsi tietenkin kun pappi kastaa lapsen pään? Tilaisuus pidetään vanhempien kotona minne pappi on kutsuttu. Kysyykö pappi kummeilta jotain vai ilmoitetaanko heidän nimet vain?

Kuka tuo perinteisesti mitäkin lahjoja? Sylikummi tuo ristiäisissä käsitykseni mukaan kummilusikan? Mites kastemalja, valokuva kehykset, raamattu ym. perinteet, ostetaanko ristiäisiin vai myöhemmin(milloin mitäkin: ristiäiset, 1v., 2v.,...)? En tiedä onko kummeja useampiakin, mutta ajattelin itse sylikummina ostaa ristiäisiin hopeisen kummilusikan ja kummikirjan. Entäs kukat? Millaisia kukkia ostetaan ja onko niihinkin perinne, että kuka tuo ja mitä vai viekö kaikki halukkaat vain jotain (vaaleita ja valkoisia)kukkia? Voiko muunkin värisiä kukkia ostaa? Valkoiset ja vaaleat luultavasti ainoita mitä valokuvissa esillä, mutta voiko äidille ostaa hänen lempikukkia myös esim. tumman punaisia ruusuja?

ps. tietenkin kaikkea voi ostaa ja ajat muuttuu, mutta perinteistä olisi hyvä tietää jotain ja turvallisinta noudattaa
Vastaus:
Yleensä pappi käy kastekaavan läpi vanhempien ja kummien kanssa ennen kastehetken alkua. Siinä hän lyhyesti selostaa, kuinka ja mitä hän tulee tekemään ja mitä vanhemmilta, kummeilta + muilta odotetaan. Ei mitään ihmeellistä, mutta saat kaiken tarpeellisen tiedon kastekaavasta tässä yhteydessä. Koska kukin pappi saattaa valita jonkun verran eri vaihtoehtoja, ei minun varmaan kannata tässä käydä kaavaa sen enempää läpi. Joka tapauksessa siunausta sinulle kummin tehtävään! Tärkeintä on rukoilla lapsen puolesta ja auttaa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Oikein hyvä on muistaa lasta merkkipäivinä. Kummilusikoiden jms lisäksi kannattaa jossain vaiheessa ostaa lapselle ikioma lastenraamattu tai muita helppoja raamattuaiheisia kuvakirjoja. (Jotkut ostavat pikkuisen ristin kastetta varten ja sitten isomman konfirmaation yhteydessä. Vallitkoon tässä kumminkin vapaus.) Yleensä kukat ja muut sellaiset hoituu vanhempien puolesta. Mutta tottakai heidän kanssaan voi keskustella, jos itse haluaisi ostaa jotakin suuren päivän kunniaksi tai muistoksi. Mielestäni äidin lempikukat ovat ihan hyvä ostos. Kastemaljan vieressä voisi olla raamattu, liina ja kynttilä. Myös kukkia, tottakai. Valkoiset viittaavat kasteen lahjaan puhtauteen ja syntien anteeksiantoon. Ja tumman punaisia ruusuja voi käyttää, mutta ehkä harvemmin. Jos niitä ostaa esim. viisi, ne viittavat Kristuksen viiteen haavaan, jotka pyhittävät kasteveden Kristuksen veren ansiolla. Ei huono ajatus sekään!

Kysymys 292 Lisätty: 25.12.2005
Moi! Mistä lähtien rukoilevaiset ovat viettäneet kesäseuroja, toisin sanoen minä vuonna on ollut ensimmäiset kesäseurat?
Vastaus:
Rukoilevaisten kesäseurat jatkavat Herännäisjuhlien perinnettä. Niitä on pidetty hyvin varhaisesta alkaen.
Varsinainen kesäseuraperinne alkoi - muistaakseni - 1985 Porissa Teljän seurakunnassa.

Kysymys 291 Lisätty: 20.12.2005
Timo, olet väärässä helluntailaisten,ym. vapaiden suuntien suhteen. He opettavat pelastusta ainoastaan armosta, yksin uskon kautta, jonka Jumala vain voi vaikuttaa. Esim. Room.3:21-24, 10:4, 11:6, Gal.2:16, 6:15 ym. Siihen ei tarvita minkäänlaista ihmisen suorittamaa toimitusta ikäänkuin välikätenä, kuten te opetatte, ei esim. kasteen sakramenttia.
Ja sitten toivon suoraan kysymykseeni yhtä selväsanaista vastausta: Onko vaimonsa ja lapsensa toisen naisen tähden hyljännyt ja eronnut miespappi kuitenkin kelvollisempi jakamaan ehtoollista,(kuten te annatte ymmärtää)kuin naispappi.Onko huoruuden synti mukamas pienempi rike ja millä perusteilla? Lue vielä Malakian kirjan luvusta 2 jakeet 13-16. Siunaavin terv. Armosta pelastettu helluntailainen
Vastaus:
Kiva, kun kirjoitat Jumalan armon suuruudesta ja riittävyydestä. Pientä ristiriitaa näen kyllä siinä, mitä kirjoitat heti perään kasteen sakramentista ... Jos pieni lapsi ei tarvitse kastetta, hän pelastuu sellaisenaan (lapsen periturmelus pääsääntöisesti kielletään helluntailaisuudessa). Silloin ei ole ratkaisevinta Jumalan armo, joka tulee lapsen osaksi kasteessa vaan ihmisen oma, luontainen ja myötäsyntyinen hyvyys ja puhtaus. Kukaan ei usko Herraan, jollei Pyhä Henki saa uskoa vaikuttaa. Ja lapsen kohdalla Pyhä Henki vaikuttaa uskon kasteen kautta, ilman omia ansioita lapsen puolelta. Siksi kaste ei ole ihmisteko, mutta helluntailaisuudessa siitä tulee useimmiten sellainen, koska kaste on "uskovan ensimmäinen kuuliaisuuden teko Jumalalle". Joten kun kysymyksessä oikein korostetaan Jumalan armoa sekä uskon lahjaa, se sama pätee myös lapsen kohdalla. Juuri siksi lapsi siis tarvitsee kastetta; sen kautta hänelle lahjoitetaan tämä kaikki: Jumalan armo ja usko.
Ja sitten siihen toiseen kysymykseen:
Ei vaimonsa ja lapsensa hylännyt miespappi ole "kelvollisempi" jakamaan ehtoollista. Kuka yleensä olisi kelvollinen jakamaan Herran ruumiin ja veren sakramentin? Ei kukaan! Siksi Jumala armossaan on säätänyt apostolit eli papit toimittamaan tämän sakramentin. Pappeutta sitovat Raamatun ohjeet ( 1.Kor.14:34ss sekä 1.Tim.2:11ss; ks. tarkempaa selitystä kirjasesta "Vanhan käsikirjan mukainen jp. Pieni opas". Naispapppeus on Jumalan sanan valossa väärä, täysin mitätön. Sellaista virkaa ei syvimmältään ole edes olemassa. Siksi ei naispapin toimittama ehtoollinen ole varsinainen ehtoollinen (huolimatta kirkon uskotteluista). Tässä on ongelman ydin. Ja tuollainen miespappi, joka on hylännyt vaimonsa ja lapsensa ja mennyt toisen naisen kanssa yhteen, pitäisi erottaa virastansa (jollei hän taivu katumukseen ja parannukseen ja palaa vaimonsa luokse).

Kysymys 290 Lisätty: 19.12.2005
Raamatussa kastettiin vain uskoon tulleet ihmiset.
Missä kohdin Raamatussa mainitaan sylilasten kaste/valelu?
Vastaus:
Tärkein lapsikasteen perustelu on kasteen hengellinen merkitys. Kaste on periturmeluksen turmelemalle lapselle välttämätön. Se on perusteena kaikkein vakuuttavin. Sitten tulee tietysti myös ne tutut kohdat "perhekuntien kasteista" (Apt.) tai (kahdeksan päivän ikäisenä toimitettu) "ympärileikkaus" kasteen esikuvana ( Kol. 2:11-12) tai myös koko kansan kaste "Mooses-pelastajaan" (1. Kor. 10:2) jne. Hanki jostain käsiisi Matti Väisäsen kirja Kaste Raamatussa ja lue siitä lisää.

Kysymys 289 Lisätty: 19.12.2005
Pitääkö seurustelusuhteen "aloittaja" olla miespuolinen, ainakin raamatussa useimmiten näyttäisi olevan mies?
Vastaus:
Ei tarvitse. Meitä ihmisiä on moneksi. Lue ihan mielenkiinnosta Ruutin kirja. Siinä aloite taitaa tulla naisväen järjestelystä! Eikä se huonosti päättynyt. Joten siitäkin voi ottaa oppia ...

Kysymys 288 Lisätty: 19.12.2005
voisitko auttaa vastaamaalla pariin kysymykseen.. olen aivan hukassa! ensinnäkin mitkä ovat uskomisen keskeisimmät asiat taivaaseen pääsyn kannalta?? esim.. onko hiusten värjäyksessä jotai pahaa? ja onko seurustelu ei-uskovaisen kanssa oikeen? miten määrittelet epäuskovaisen ja uskovaisen tänä päivänä? kun tuntuu että meitä uskovaisiakin on nii moneksi..
Vastaus:
Keskeisin asia on sydämen usko Jeesukseen, häneen turvautuminen omana henkilökohtaisena Vapahtajanaan. Sitten on tärkeätä, että tämä usko saa "vahvistusta armosta" (Hebr. 13:9), Jumalan sanan kuulemisesta ja lukemisesta sekä uskovien yhteydestä. Erityisen tärkeänä pidän ehtoollisen viettoa.
Uskova on sellainen, joka uskoo näin. Tämä usko näkyy tietysti sitten myös elämässäkin Jumalan tahdon mukaan vaeltamisena.
Hiusten värjäyksessä ei nyt niin mitään pahaa ole. Toivottavasti vain päänahka kestää! Seurustelua jonkun ei-uskovaisen kanssa en ikinä suosittele.

Kysymys 287 Lisätty: 19.12.2005
Apokryyfikirjojen uusi suomennos on Raija Sollamon johdolla työn alla ja valmistunee ensi vuoden loppuun mennessä. Sollamohan on näitä liberaaliteologeja! Miksiköhän he sitä nyt kääntävät? Ollaanko käännökseen tunkemassa liberaaliteologien hapatusta tms? Miksi Apokryyfikirjoja ei ole vuoden 1992 Raamatun käännöksessä? Ei ollut kyllä vuoden 1938/1932 kännöksessäkään.Meidän rukoilevaisten Bibliassahan ne ovat.Ruotsinkielisessä Raamatussa , jota luen Biblian rinnalla apokryyfikirjat ovat.
Johanneksen Ilmestyskirjan 1.luvussa tai sen viitteessä viitataan Tobiaan kirjaan ( Tob. 12:15) Joutuu sitten lukija menemään kirjastoon kun ei ole Tobiasta Raamatussaan, paitsi jos lukee Bibliaa. Suomalainen Raamattu on tavattoman köyhä viitteistään ja selityksistään! Miksi? Raamatusta voi tulla hyvillä viitteillä ja selityksillääm vieläkin tavoitellumpi ja luetumpi Suomessa mitä se ikinä on ollut!
Lopun aikojen Uutta taivasta ja maata käsitelleissä Raamatun viitteissä 2 Piet.3:13, mainitaan ja lisäksi Hes 65:17 ja 66:22. Mutta eihän Hesekielissä ole näin montaa lukua?
Painovirhekö?
Siunattua Joulujuhlaa kaikille rukoilevaisliikkeen ihmisille
Vastaus:
Paljon kysymyksiä, joihin en taida osata oikein kunnolla vastata (vaikka haluttaisikin).
Apokryfikirjat ovat hyödyllistä luettavaa (Luther). Hyvä, kun ne nyt käännetään. Toivottavasti ne käännettäisiin hyvin. Vuoden 92 raamatunkäännös oli epäonnistunut.
Nuo alaviitteet 2.Piet.3:13 kohdalla tarkoittavat Jesajan kirjaa (ei Hesekieliä).

Kysymys 286 Lisätty: 1.12.2005
Onko lapsi saatanan oma ennen kuin hänet kastetaan? Kasteessa hänet kuitenkin otetaan Jumalan lapseksi, mutta minua vaivaa se missä lapsi on ennen kastetta?
Vastaus:
Luetaan Raamatusta vastaus: "... ja me olimme luonnostamme vihan lapset niinkuin muutkin." (Ef. 2:3)

Kysymys 285 Lisätty: 1.12.2005
Tahtoisin kysyä vielä lisää liittyen kysymykseen 281. Miksi Johannes alkoi kastaa ihmisiä? Missä kastekäsky on oikeastaan ensimmäisen kerran asetettu?
Vastaus:
Johanneksen kasteen alkuperästä on vaikea sanoa ihan tarkkaan. Mutta uskoisin sen syyn löytyvän pyhistä kirjoituksista. Luemme 2. Mooseksen kirjasta, miten Jumala johdatti kansansa "Punaisen meren läpi erämaan kautta luvattuun maahan". Monet profeetoista ovat kuvanneet tuota aikaa Israelin kihlausaikana, sen "ihanana morsiusaikana", jolloin kansa (kaikesta huolimatta!) eli ja oli lähellä Herraa. Nyt Johannes tuli ja saarnasi "parannusta" koko Israelille. Hän toimitti "parannuksen kastetta". Siinä erottiin synnistä ikään kuin Punaisen meren läpi (vrt. 1. Kor. 10:1ff.!) erämaahan (Johannes saarnasi erämaassa!) odottamaan jo luvattua Messiasta eli Kristusta, joka sitten johdattaa kansansa taivaan maalle (huom! Jeesus-nimi on kreikaksi "Joosua", joka Mooseksen jälkeen vei kansan perille). Kaikki nämä esikuvat ja monet muut ovat Johanneksen toiminnan ja kasteen taustalla. (Kristillinen kaste jatkaa tästä. Sen Herramme Jeesus asetti ylösnousemuksen jälkeen; ks. Matt. 28:18-20. Kastehan on Paavalin mukaan kaste Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ...)

Kysymys 284 Lisätty: 28.11.2005
Pyydän esirukousta itsemme puolesta, että saisimme uskossa uudistua Herran armosta ja inhimillisesti epävarman tulevaisuutemme puolesta, että vain Herran tahto saisi kaikessa tapahtua. Ja että myös tyttömme voisi kirjoittaa ylioppilaaksi keväällä ja päästä jatko-opiskeluihin Herran tahdon mukaan. ”Huolestuneet vanhemmat”
Vastaus:
Välitän tämän esirukouksen nettipalstamme lukijoille. Jumala on hyvä ja tahtoo auttaa, kun hätä on suuri.

Kysymys 283 Lisätty: 28.11.2005
Onko väärin tehty, jos rukoilevaisena kuuntelee radiosta tämän maallisen maailman musiikkia?
Vastaus:
Raamattu ei suoraan ota kantaa nykypäivän musiikkiin. On varmaan sellaista musiikkia, jossa esim. laulujen sanat tai tekstit ihan avoimesti sotivat kristillistä uskoa vastaan. Sellainen ainakin on väärin. Ehkä joku laulaja esiintymisellään pyrkii samaan. Se on yhtä lailla väärin. Muuten en laittaisi mitään synti-merkkiä kaikkeen muuhun (siis ei-hengelliseen) musiikkiin. On silti hyvä muistaa, että kristillisessä vapaudessakaan "mikään ei saa sitoa tai kahlita minua", muuten en enää ole vapaa vaan orja. On hyvä edelleen ottaa huomioon toiset kanssaeläjät, varsinkin lapset. Oma tapa voi koitua muille suuremmaksi kiusaukseksi (tai jopa lankeemukseksi).

Kysymys 282 Lisätty: 26.11.2005
Eräs ihminen väitti minulle, että koska Jumala ei halua kenellekään mitään pahaa, ei helvetissäkään ole kidutusta tai muuta sellaista. Ihminen vain kuolee ja sitten se on finito. Hän puhui jostakin Gehennasta ja vetosi mm. Ilmestyskirjan kertomuksiin. Ilmeisesti hänellä oli jehovantodistajataustaa. Mitä tästä ajattelet?
Vastaus:
Raamattu rinnastaa aina taivaan ja helvetin iankaikkisuuden. Jos jälkimmäinen ei ole iankaikkinen, miten edellinen voisi olla ... Täytyyhän samojen ilmaisujen tarkoittaa samaa: iankaikkisuus on iankaikkisuutta sekä taivaan että helvetin osalta. Ei ole tämän vaikeammasta asiasta kysymys!

Järkeily siitä, että hyvään Jumalaan ei sovi opetus iankaikkisen helvetin piinasta on väärää. Ei Jumala halua helvettiä, ei että sinne joutuisi kukaan. Juuri siksi hän on antanut rakkaimpansa eli Poikansa ristin häpeälliseen kuoloon, jotta jokainen voisi pelastua. Se, joka hylkää evankeliumin, joutuu helvettiin ihan varmasti, koska hän on hylännyt ainoan pelastuksen ja epäuskon kautta ansainnut iankaikkisen rangaistuksen. Jos rangaistus on hirveä, niin on se synti, johon epäuskoinen ihminen syyllistyy paatumuksessaan, hirveääkin hirvittävämpi. Hänhän polkee alleen pyhän sovintoveren ja häpäisee Jumalan Pojan kuoleman; eikö siis tässä ole syntiä kerrakseen? Siksi on käännyttävä ajoissa, armon aikana löytääksemme armon avuksemme oikeaan aikaan (Hebr. 4:16).

Kysymys 281 Lisätty: 26.11.2005
Mua on alkanut ihmetyttämään sellainen asia, että miksi lapset pitää kastaa lapsena, vaikka Jeesus itse kastettiin vasta aikuisena ja antoi näin esimerkin aikuiskasteesta. Oliko Jeesus ensimmäinen ihminen joka kastettiin?
Vastaus:
Jeesus ei ollut ensimmäinen ihminen, joka kastettiin. Johannes Kastaja oli kastanut monia muita ennen häntä. Johannes oli vain n. kuusi kuukautta vanhempi kuin Jeesus. Siksi ei koko kastetta ollut olemassa Jeesuksen lapsuudessa. Sitä paitsi kastettiinhan Jeesus itse vasta noin 30-vuotiaana. Tänään eivät aikuiskasteen kannattajatkaan jätä kasteen toimittamista niin myöhään ... Ei ole mitään syytä saivarrella Jeesuksen kasteesta aikuiskasteen esikuvana. Jeesuksen kaste pyhittää kaikki kristilliset kasteet armorikkaaksi elämän vedeksi. Myös lapset kuuluu kastaa häneen, hänen armonsa osallisuuteen. Kasteen esikuva Vanhassa liitossa, ympärileikkaus (Kol. 2:12), toimitettiin lapselle 8 pv ikäisenä ja siinä meillä on mallia lapsikasteelle.

Kysymykset: 201-220, 221-240, 241-260, 261-280, 281-300, 301-320, 321-340, 341-360, 361-380, 381-400



Sivuja päivitetty viimeksi 28.11.2017
Sivujen ylläpito: petri salomaPOISTA_TAMA(a)rukoilevaisuus com