Länsi-Suomen
Rukoilevaisten Yhdistys ry
OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO


Etusivu
Tausta
Toiminta
Lähetystyö
Lehti
Biblia
Buggen postilla
Opetusta
Tilaus
Yhteystiedot
Palaute
Kysymykset
Kysymyksen jättö
Haku
Tulostettava sivu

Kysymyksiä & vastauksia

Jos sinulla on jokin kysymys, joka askarruttaa mieltäsi, voit jättää kysymyksen tästä (nimettömänä). Kysymyksiin vastaa rukoilevaisten pastori TT Timo Laato. Kun kysymykseen on vastattu, sekä kysymys että vastaus lisätään tälle sivulle.

Palautesivun kautta voit jättää kysymyksiä, joihin saat henkilökohtaisen vastauksen eikä niitä lisätä tälle sivulle.

Timo Laato / 19.6.2006:
"Kiitän saamastani rohkaisun sanoista. Kaikkea en ole välittänyt näillä sivuilla eteenpäin, koska olen ymmärtänyt joskus jonkun tietyn viestin henkilökohtaisesti vain minulle osoitetuksi. Samoin jotkut tietyt kysymykset voi olla ehkä parempi käsitellä jossain muussa yhteydessä kuin näillä palstoilla. Käytäntöä koskevat kysymykset, joihin joskus voi olla vaikea vaikuttaa, jos tilanne syntyy nopeasti tai yllättäen, voidaan käsitellä erikseen. Ei ole syytä ruveta pohtimaan niitä liikoja näillä webbisivuilla. Kiitän kaikesta rakentavasta palautteesta."


Kysymykset: 1-200
Kysymykset: 201-400
Kysymykset: 401-600
Kysymykset: 601-800
Kysymykset: 801-1000
Kysymykset: 1001-1200
Kysymykset: 1201-1400
Kysymykset: 1401-1600
Kysymykset: 1601-1752

Kysymykset: 1564-1583, 1584-1603, 1604-1623, 1624-1643, 1644-1663, 1664-1683, 1684-1703, 1704-1723, 1724-1743, 1744-1752

Kysymys 1663 Lisätty: 13.2.2017
Mietin tuota Liisa Eerikintyttären herätystä. Mulle kävi niin kerran, että helvetin iankaikkisuus ahdisti varmaan pari vuorokautta. Jotenkin sitten vaan löysin rauhan Jeesuksesta.
Hyvä olisi, että jokaiselle ihmisille kerran elämässään tulisi semmoinen syntisyyskokemus ja olo, että joutuu ikuiseen helvettiin. Silloin sitä uskossa on vähän enemmän syvyyden tuntua. Jeesuksen kuolema joko auttaa meidät lepoon tai ei auta. Siksipä siihen kannattaa syventyä!
Vastaus:
Jumalalla on kullekin oma tiensä. Mutta ihan totta: Kyllä jokainen oppii tuntemaan kadotuksenalaisen tilansa ja suurta armoa on, että se saa tapahtua täällä armonajassa, jolloin löytää armon avuksensa oikeaan aikaan, kun tulee Jeesuksen armahdettavaksi.

Kysymys 1662 Lisätty: 13.2.2017
En tykkää siitä, että sanaa erehtymätön käytetään Raamattuun liittyen venyvänä terminä. Monet jotka sanovat Raamatun olevan erehtymätön eivät kuitenkaan tarkoita sanalla sitä, että se olisi täydellisen virheetön. Minusta rehellisintä on hylätä koko erehtymättömyystermi ja hyväksyä että Raamattu on paikoin epätarkka ja rosoinen. Jumala on puhunut, oli Raamattu millainen tahansa. Kyllä minusta Raamatussa jonkinlainen jumalallinen erehtymättömyys on, mutta minusta se ei tarkoita kaikinpuolista erehtymättömyyttä. Raamatusta voidaan johtaa luotettavaa opetusta siitä miten uskoa ja elää. Kommentti?
Vastaus:
Kyllä Raamattu on täydellinen ja virheetön. Ongelmaksi muodostuu erehtyväiselle ihmiselle se, että hän etsii ja hakee sääntöön sen yhden (tai sitten useamman) poikkeuksen ja kokee tyytyväisyyttä, kun sen mielestään on löytänyt. Sitten julistetaan, että "ei se Raamattu ole täydellinen". Kun tutkii Raamatun eri selityksiä ja niiden historiaa, kyllästyy aika pian tuollaiseen perusteluun. Ei kannata ruveta määrittämään itse, millainen Raamatun pitää olla ja sitten ryhtyä kumoamaan omaa määritelmäänsä. Lopputuloksena kun on vain se johtopäätös, että oma määritelmä erehtymättömyydestä tuli kumottua.

Kysymys 1661 Lisätty: 13.2.2017
Moi. Kysyisin että Mitä Jeesus tarkoitti sillä, että sanojensa mukaan ihminen tuomitaan tai julistetaan vanhurskaaksi.
Vastaus:
Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Myös tämän Jeesus sanoi. Siis se, mitä on sydämessä, purkaantuu ulos sanoina. Siksi sanat kertovat meille ja Jumalalle, keitä me todellisuudessa olemme. Joka koko ajan kerskuu itsestään, ei tunne Jumalan armoa. Joka kiittää ja kunnioittaa Jeesusta, halajaa häntä elämänsä Herraksi.

Kysymys 1660 Lisätty: 20.1.2017
ilm 22
1. Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
2. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
14. Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
Vaikuttaa siltä että ovat ruumiillisia, kun syövät.
Vastaus:
Taivaassa autuailla on Raamatun mukaan "kirkastettu ruumis". Kyllä siellä syödään ja juodaan Kristuksen pöydän äärellä kuten hän itse lupasi.

Kysymys 1659 Lisätty: 20.1.2017
Onko rukoilevaisuus elinvoimainen liike? Onko nuoria mukana vai kuoleeko noin historiallinen liike vanhuuttaan?
Vastaus:
Kaiken hengellisen toiminnan ja liikkeen tulevaisuus on - Kristus. Hän elää ja elävöittää Henkensä kautta "missä ja milloin tahtoo".

Kysymys 1658 Lisätty: 20.1.2017
Eikö jokainen ole puhtaasti tiedon tasolla agnostikko eli jonkinlainen epäilijä? Mutta uskon tasolla voi olla muuta. Kaikkihan päätyisivät samaan uskonnollisen vakaumukseen, jos meillä olisi itsestäänselvä fakta kaikille näytettävissä. Millaisella koeasetelmalla Jumala voidaan havaita? Ei millään.
Vastaus:
No ei tietenkään. Kyse on uskosta. Ei näkemisestä. On turha vaatia jotain Jumalalta, mistä jo etukäteen tietää, ettei sitä saa, koska Jumala ei tahdo toimia vastoin sitä, minkä on ilmoittanut sanansa kautta. Jos etsit Jumalaa silmilläsi nähdäksesi hänet, eksyt ihan varmasti. Tarvitset korvia ja Jumalan sanan eli Raamatun lupausta ja uskoa siihen. Silloin sinulla on tosi ja elävä Jumala.

Kysymys 1657 Lisätty: 20.1.2017
Minun kokemukseni mukaan Jumala on samanaikaisesti sekä valtava rakkaus että julma hallitsija, joka voi sallia ihmiselle hirvittävän kärsimyksen.

Joudumme siis elämään viharakkaussuhteessa Jumalaan. Evankeliumi on totta, mutta niin karmea ja hirvittävä kärsimyskin, jota Jumala ei estä, vaan ajattelee, että antaapi tapahtua vaan.

Eikös se näin mene?
Vastaus:
Ei mene. Jumala itse tuli tänne meidän kärsimykseemme ja kärsi suurimman kärsimyksen kuin kukaan toinen koskaan. Hän kun otti päällensä kaiken meidän kärsimyksemme ja sen syyn elikkä meidän kamalan pahuutemme. Tämän hän sovitti ja näin itsekukin pääsee vapaaksi synnin, kuoleman ja perkeeleen alta uskomalla Herraan Jeesukseen. Tällä tavoin riistetään sielunviholliselta sieluja, joita hän tahtoisi hukuttaa kanssansa helvettiin. Siitä johtuu hänen vihansa Kristuksen kirkkoa kohtaan. Se on se sama viha, jonka kohteeksi Jeesus-lapsi joutui heti syntymänsä jälkeen. Vastaava sielunvihollisen viha kohdistuu jokaiseen Jeesuksen opetuslapseen. Myös näissä kärsimyksissä Jeesus kärsii meidän kanssamme. Lue esim. Apt. 9:5.

Kysymys 1656 Lisätty: 20.1.2017
Lahjoittamisen yksi mittari on se, että kuinka paljon jää käteen. Jos joku saa 6000 eur palkkaa ja lahjoittaa 500 eur kk, niin käteen jää 5500 eur. Jos joku taas saa 750 eur kk ja antaa 5 eur kk, niin käteen jää 745. Kumpi antoi enemmän?
Vastaus:
Tosi lahjoittaja onkin se, jonka vasen käsi ei tiedä, mitä oikea antaa.

Kysymys 1655 Lisätty: 20.1.2017
Kun kerran Jumala sallii niin paljon kipua maailmassa, niin eikö siitä ole pakko ajatella, että hänen tiensä ovat julmia kärsimyksen teitä? Jotkut menevät jopa niin pitkälle, että sanovat, että Jumala ei ainoastaan salli pahaa, vaan hän lähettää onnen ja onnettomuuden.
Vastaus:
Synti ja paha tuli maailmaan ihmisen syntiinlankeemuksen takia. Eli me olemme syypäät kaikkeen pahuuteen. Jumala itse antautui kärsimykseen ja meidän järkyttävän pahuutemme kohteeksi ristin hirsipuussa sovittamalla meidän kaikkien synnit. Ihana rakkaus sinuakin syntistä kohtaan!

Kysymys 1654 Lisätty: 20.1.2017
Onko sielu kuolematon? Mistä luterilaisuus saa vastauksensa näihin kysymyksiin? Raamatusta? Traditiosta?
Vastaus:
Raamattu opettaa, että sielu on kuolematon. Lue vaikka Luuk. 16:19-31.

Kysymys 1653 Lisätty: 20.1.2017
Myös kristityn sydämessä asuu karmea ja hirvittävä pahuus. Tästä Paavali puhuu Roomalaiskirjeen luku 7.
Vastaus:
Niinpä.

Kysymys 1652 Lisätty: 20.1.2017
"Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä." 1. Joh. 1:10

Miksi sitten moni kristitty sanoo, että en mää mittää väärää tekoa ole tehnyt?
Vastaus:
Sellainen kristitty erehtyy. Hänen pitäisi tehdä parannus tuosta väärästä oikeassaolemisestaan ...

Kysymys 1651 Lisätty: 20.1.2017
Eikö seurakunnassa ole paljon "huijareita", koska jos kysyy, että oletko varma uskostasi, niin toitetetaan vaan, että juu juu. Mutta jos oltaisiin äärirehellisiä, niin moni joutuisi sanomaan, että kyllä sitä epäilyksiä on ja paljonkin. Epävarmuuden merkki on se, että sitä on ikäänkuin liian varma.
Vastaus:
No mikä ettei noinkin. Suurin huijari eli suurin väärä profeetta on kunkin oma sydän. Näin se sanotaan hienosti vanhassa virressä. Älä siksi anna sen huijata itseäsi kieltämällä Herraasi, joka on sovittanut sinun syntisi Golgatalla.

Kysymys 1650 Lisätty: 20.1.2017
Voiko kristitty ottaa vakuutuksia? Vai onko se vääränlaista epäuskoa?

Vastaan ensin mitä itse osaan vastata: ainakin jos vaaditaan vakuutusta, niin voi ottaa. Mutta muutoin on kysymyksessä omantunnon kysymys. Toisaalta kun kristittyjä vainotaankin tai jos kirkossa räjähtää pommi jossain maassa, niin miksei voisi olla tapaturmavakuutusta? Ja toisaalta ei minun tietääkseni ole kristitylle niin suurta varjelusta luvattu, että etteikö kristitty voisi liukastua koskaan ja loukkaantua.
Vastaus:
Vakuuta itsesi! Ja ennen kaikkea muuta iankaikkisesti.

Kysymys 1649 Lisätty: 20.1.2017
Kysymykseni koskee anteeksiantamatonta syntiä. Minulla on todettu ahdistuneisuushäiriö, joka aiheuttaa päässäni toistuvia pakkoajatuksia, joita en todellakaan haluaisi ajatella.

Jeesus sanoi että kaikki synnit saa anteeksi paitsi yhden mutta samalla jeesus sanoi että hän ei aja ketään pois, joka tulee hänen luokseen.

Minua mietityttää mitä jos ihminen tekee anteeksiantamattoman synnin mutta sitten katuu ja haluaa tulla jeesuksen luo, onko se silloin myöhäistä?
Vastaus:
Lue kysymys ja vastaus nro 21.

Kysymys 1648 Lisätty: 20.1.2017
Minusta hyvää tekee luterilaisena minun käyttää myös ortodoksista ja katolista rukouskirjaa. Eikö niin?
Vastaus:
Kristikunnalla on paljon yhteistä rukous- ja virsiperinnettä. Sen hyödyntämistä opetti esim. Luther omana aikanaan. Niin kannattaa kyllä tehdä vieläkin. Toisaalta on taas paljon sellaista, josta emme voi rehellisesti sanoa, että se välittäisi Raamatun opin ja opetuksen puhtaana eteenpäin. Sellaista ei kannata siksi käyttää omassa hartauselämässään.

Kysymys 1647 Lisätty: 20.1.2017
Puhutaanko raamatussa keinohedelmöitysestä ja mikä on kristinuskon kanta siihen.
Vastaus:
Keinohedelmöitystä ei tunnettu Raamatun aikana. Sen ongelmana on, että varmuuden vuoksi ja hoidon onnistumisen takaamiseksi (usein) hedelmöitetään monia munasoluja, joista osa voidaan pakastaa (ja säilyttää mahdollista myöhempää käyttöä varten). Tällöin ei ole tarkoituskaan, että jokainen elämän alku saisi kasvaa Luojansa luomaa elämää. Tällainen "massatuotanto", josta osa heitetään kylmästi pois, ei vastaa Luojan tarkoitusta.

Kysymys 1646 Lisätty: 20.1.2017
Luther halusi ettei häneen kiinnitetä liikaa huomiota ihmisenä. Ehkei Luther siis olisi halunnut, että hänestä kirjoitetaan elämäkertaa? Mutta kai luterilaisen kannattaa yksi Lutherin elämäkerta lukea? Tai riittäisikö Luther-elokuva?
Vastaus:
Kyllä me tarvitsemme monia elämäkertoja Lutherista. Yksi ei riitä niin monipuolisen henkilön kartoittamiseksi ja ymmärtämiseksi. Ei yksi Luther-elokuva riitä, mutta se voi antaa virikettä ja kivaa taustatukea varsinaiselle syventymiselle.

Kysymys 1645 Lisätty: 20.1.2017
Käsitteleekö Luther kärsimyksen ongelmaa (kivun ongelmaa) laajemmin missään kirjoituksissaan?
Vastaus:
Lutherilta löytyy pieni kirjanen siitä, kuinka lohduttaa surevia. Se on varmaan aika hyvä tässä tapauksessa. Myös hänen pääteoksensa Sidottu ratkaisuvalta nostaa yllättävästi esiin tähän kysymykseen liittyvää aineistoa.

Kysymys 1644 Lisätty: 20.1.2017
Ilm 21:8 Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan:
he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema.

Ilm 22:1-2 "Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden.

12 "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan.

14-15 "Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.

Edellisten Raamatun paikkojen mukaan ulkopuolelle jäävillä ei ole mitään asiaa syömään elämän puusta ja helvettiin joutuvat kärsivät tekojensa mukaan ja kuolevat, koska sanotaan tämä on toinen kuolema. Onko näin?
Vastaus:
On se noin ja nimenomaan siis kuolema ymmärrettynä iankaikkisena kuolemana iankaikkisen elämän vastakohtana. Elikkä molemmat ovat yhtä iankaikkisia. Ajan pituudessa ei ole eroa, mutta muuten on! Koska kerta taivas on iankaikkista elämää, helvetti iankaikkista kuolemaa.

Kysymykset: 1564-1583, 1584-1603, 1604-1623, 1624-1643, 1644-1663, 1664-1683, 1684-1703, 1704-1723, 1724-1743, 1744-1752



Sivuja päivitetty viimeksi 19.5.2017
Sivujen ylläpito: petri salomaPOISTA_TAMA(a)rukoilevaisuus com